miércoles, 7 de marzo de 2012

Crítica: Cicle de l'Aula de Cinema, Harold Lloyd

 
El rei de la comèdia de suspens. 

Resulta quasi bé impossible comprendre el cinema còmic mut americà sense remetre’ns a la figura de Harold Clayton Lloyd (1893-1971).
Conegut amb el sobrenom de “L’home Mosca” pel títol d’un dels seus films, Lloyd esdevingué juntament amb Charles Chaplin i Buster Keaton el gran mestre de l’humor visual al cinema. L’element central de la seva producció per tal que pugui ser considerada com a comèdia és el gag visual, que pretén arrencar de manera ràpida i espontània un somriure a l’espectador, tot captivant-lo sense necessitat de la paraula.
A més a més, el seu personatge –sempre lluitant contra les adversitats– aconsegueix empatitzar amb el públic i que aquest s’identifiqui amb ell, malgrat les arriscades escenes que protagonitza, on coincideixen comicitat i suspens, fins el punt que en nombroses ocasions tot fa pensar que està a punt de caure al buit, però finalment, aconsegueix superar les dificultats i fascinar l’espectador.
El seu estil és ràpid, aparentment improvisat, però tot està calculat al mil·límetre, fins i tot el ritme de l’acció, que normalment acostuma a iniciar-se amb lentitud, però progressivament “l’home de les ulleres” es veu abocat en algun embolic amorós o un repte a priori impossible de superar. Aleshores, davant la tensió va enllaçant els diferents gags còmics, cada vegada amb més freqüència, per tal d’arribar a un final on la velocitat, les acrobàcies i l’enginy l’ajuden a superar les adversitats.
El secret del seu èxit, doncs, va raure en la creació d’un personatge únic i entranyable que ràpidament connectava amb l’espectador i el fidelitzava mitjançant les proeses visuals.
Ara, i a través de l’Aula de Cinema de la URV, podeu tornar a reviure aquests moments tan especials de la comèdia de Lloyd en el marc del cicle de cinema Inicis de la comèdia americana: Harold Lloyd, que s’ha previst realitzar durant el mes de març, en què es projectaran els següents films:
-          Dimarts 13 de març: Marinero de agua dulce (1921), Fred Newmeyer. 46’
-          Dijous 15 de març: El mimado de la abuelita (1922), Fred Newmeyer. 60’
-          Dimarts 20 de març: El hombre mosca (1923), Fred Newmeyer, S. Taylor. 74’
-          Dijous 22 de març: El estudiante novato (1925), Fred Newmeyer, S. Taylor. 76’


Aída Marín Yrigaray





No hay comentarios:

Publicar un comentario